Τετάρτη 16 Αυγούστου 2017

«ΤΟ ΝΤΕΚΟΛΤΕ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΥ» τοῦ Σταμ. Σταμ.

Ἱστορίες τοῦ χωριοῦ


«ΤΟ ΝΤΕΚΟΛΤΕ ΤΟΥ ΜΗΤΡΟΥ»


τοῦ Σταμάτη Σταματίου (1881-1946)


Ὁ Μῆτρος ὁ Μητράρας, κτηνοτρόφος ἀπὸ τοὺς καλούς, μόλις εἶχε γυρίσει ἀπὸ τὴ χώρα, ποὺ πῆγε καὶ συμφώνησε τὰ γάλατα, τὰ μποτζοτύρια (ξυλοτύρια), τὰ τυριά. Πῆρε καὶ προκαταβολή, ψώνισε καὶ γιὰ τὸ νοικοκυριό, ὅ,τι παρήγγειλεν ἡ Μήτραινα: λίγο χασὲ* γιὰ τὴν προῖκα τῆς Μαριῶς, διάνες γιὰ τὰ κορίτσια, παπούτσια προκομμένα γιὰ τὸ μικρὸ Μητρόπουλο, μελιτζάνες, πιπεριές, πῆρε καὶ κρέας μιὰ ὀκὰ καὶ παραπάνω, γιὰ νὰ φᾶνε ταχινά, ποὺ ξημέρωνε τῆς Παναγίας.
Τοὺς εἶχε ξελιγώσει ἡ νηστεία. Φασόλια καὶ φασόλια στὸ τετράγωνο. Καὶ τοῦτα δίχως λάδι...
- Πότε θὰ μᾶς ἔρθῇς, Παναγιά μου !
Καὶ ἡ Παναγιὰ ἦρθε, ἡ γιορτή της δηλαδή, καὶ μαζὶ μὲ τὴν Παναγιά, ἦρθε κι ὁ Μῆτρος, φορτωμένος ψώνια ἀπὸ τὴ χώρα.
Γεμᾶτος ὁ ντορβᾶς !...
Μά, σὰν ἔφθασεν ὁ Μῆτρος εἰς τὸ σπίτι, δὲν ἤτανε κανένας. Χτυπάει, ξαναχτυπάει τὴν πόρτα, τσιμουδιά !....


Οἱ γάτες μόνο, ποὺ μύρισαν τὸ κρέας, βγῆκαν νὰ τὸν ὑποδεχθοῦν νιαουρίζουσαι.
Κατάλαβεν ὁ Μῆτρος.
- Ἡ φαμηλιὰ θὰ εἶν᾿ στὴν ἐκκλησιά... Ἡμέρα ὅπου εἶναι ! Γιορτὴ δεσποτική... ἅ ; πάω, κι ἐγὼ ἐσκέφθη ν᾿ ἀνάψω ἕνα κερί.
Ἐπέταξε ἀπὸ τὸ παράθυρο μέσα στὸν ὀντὰ τὰ ψώνια, τὰ παπούτσια, τὶς μελιτζάνες, τὶς διάνες, τὸν χασέ, κι ἐκράτησε μοναχὰ τὸ κρέας.
- Ποῦ νὰ τὸ βάλω, σκέφθηκε, ποὺ θὰ μοῦ τὸ φᾶν᾿ οἱ γάτες !
- Ἂς τὸ κρατήσω, εἶπε, στὸν ντουρβᾶ, κι ἂς πάω μ᾿ αὐτὸ στὴν ἐκκλησιά. Μέσα στὸ σακκούλι, καθὼς εἶναι, ὅπως εἶμαι ἐγώ, κανεὶς δὲν θὰ τὸ καταλάβῃ...
Καὶ τράβηξε μέσα στὴν ἐκκλησιὰ κάνοντας μετάνοιες καὶ σταυροὺς μεγάλους, ἁπλωτούς....

* * *

Γεμάτη ἡ ἐκκλησία ἀπὸ κόσμο καὶ κόσμο θηλυκό. Κανδήλια ἀναμμένα, λαμπάδες καὶ κεριά, ποὺ ἐπιτείνανε τὴ ζέστη τοῦ Αὐγούστου.
Προνοητικὲς ἡ γυναῖκες τοῦ χωριοῦ. Εἶχαν φορέσει τὰ λεπτά τους, τὰ ἐλαφρά τους τὰ φορέματα. Κι ὅσες ἀκολουθούσανε τὴ μόδα καὶ φοροῦσαν εὐρωπαϊκά, τὰ εἴχανε πετάξει ὅλα καὶ ἤσανε σχεδὸν γυμνές. Ὄξω οἱ μασχάλες μὲ τὸ ἐλαφρὸ τοῦ μαλλιάσματος συννέφιασμα, προκλητικόν, ὄξω οἱ πλάτες, πλατειές, μπουντραρισμένες σὰν πλαστήρια, ὄξω οἱ γάμπες, τὰ σφυρά. Ξεγυμνωσιὰ μεγάλη, τόσο μεγάλη, ὅπου ἔκανε τὸν ἱερέα τοῦ χωριοῦ, τὸν γέρω Καραλίβανο, νὰ νευριάζεται καὶ νὰ φωνάζει συνεχῶς :
- Ντροπὴ νὰ ἔρχεσθε μὲ φανερὰ τὰ κρέατά σας στὴν ἐκκλησιά !...
- Εἶναι ντροπὴ κι ἁμαρτία.
- Σκεπᾶσθε τὰ κρέατά σας !...


Μά, σήμερα ἡ ξεγυμνωσιά, ποὺ τὸ εἶχε παρακάνει, ἔκαμε πειὸ ἄγριον πλέον τὸ παπᾶν καὶ τὸν ἔκανε νὰ βγαίνῃ κάθε λίγο στὴν Ὡραία Πύλη νὰ φωνάζῃ.
- Τί κρέατα εἶναι αὐτὰ ποὺ φέρατε σήμερα στὴν ἐκκλησιά ; Δὲν ντρέπεσθε λιγάκι !
Ὁ Μῆτρος ὁ Μητράρας τὰ ἔχασε ἀκούγοντας αὐτά.
Ἐνόμισε πὼς ὁ παπᾶς ἐμάλωνε γιὰ τὸ κρέας τὸ δικό του.
- Μωρέ, ποῦ στὴν ὀργὴ τὸ εἶδε, σκέφθηκε, ἐγὼ τὸ ἔχω μέσα στὸ σακκούλι !...
Καὶ τὸ ψηλάφισε ἀπὸ δῶ κι ἀπὸ ἐκεῖ, μήπως ἐξέχει καὶ φαίνεται ἀπὸ πουθενά. Ἀλλὰ τὸ κρέας ἦταν καλὰ τυλιγμένο μέσα στὸ σακκούλι, κι ἀπὸ πάνω ἡ καπόττα τὸ ἐσκέπαζε.
- Ποῦ τὸ εἶδε ὁ παπᾶς ! Μυρωδιὰ τὸ πῆρε, σὰν τὶς γάτες !...
Μὰ μ᾿ ὅλα ταῦτα, δὲν ἡσύχαζε ὁ παπᾶ Καραλίβανος !
- Τί κρέατα εἶναι αὐτά, ποὺ φέρατε ἐδῶ πέρα ; Γιὰ τί τὴν περάσατε τὴν ἐκκλησία !
- Πίσω μου σ᾿ ἔχω, Σατανᾶ !... ἐσκέπτετο ὁ Μῆτρος ὁ Μητράρας. Ποῦ στὴν ὀργὴ τὸ βλέπει !...
Κι ὅλο μαζευότανε κι ὅλο καὶ σφιγγότανε στὴν καπόττα, καὶ ὅλο καὶ κρατοῦσε τὸ σακκούλι σφικτά, κρυμμένο κάτω ἀπὸ τὴν ἀμασχάλη του.
- Οὔτε Θεὸ φοβᾶσθε, οὔτε ἀνθρώπους ντρέπεσθε !... ξανάλεγε ὁ παπᾶς ἀπὸ τὴν Ὡραία Πύλη, ἀλλὰ τῶν γυναικῶν καρφὶ δὲν τοὺς καιγότανε, μόνον ὁ Μήτρος ὁ Μητράρας κοκκίνιζε καὶ ἄναβε καὶ στριφογύριζε ἐκεῖ ποὺ ἐστεκότανε. Σὰν νὰ τὸν ψήνανε στὴ σκάρα.
- Πίσω μου σ᾿ ἔχω Σατανᾶ !
Τοῦ ἐρχότανε νὰ φωνάξῃ νὰ δικαιολογηθῇ, πὼς δὲν εὑρῆκε τὴ νοικοκυρὰ στὸ σπίτι καὶ πὼς γιὰ νὰ μὴ τὸ φᾶν οἱ γάτες τὸ πῆρε μαζί του στὴν ἐκκλησιά, ἀλλὰ ὅπως τὸ εἶχε κρυμμένο, σκεπασμένο δὲν ἐσκανδάλιζε κανένα !... Καὶ οὔτε τὸ ἔκαμνε ἐπίτηδες !... Ἀλλὰ ἦταν τόσο θυμωμένος ὁ παπᾶς, ποὺ δὲν ἐτόλμησεν ὁ Μητράρας νὰ μιλήσῃ !...
Μὰ πάλιν ὁ παπᾶς ἐπρόβαλε :
- Ἀφοῦ δὲν ντρέπεσθε, ἐφώναξε, κρατᾶτε τὰ κρέατά σας ἀνοιχτά !...


Τὸ αἷμα κῦμα ἀνέβηκε στὸ κεφάλι τοῦ Μητράρα !
- Ὤχ, ἀδελφέ, σάμπως χάλασε ἡ ἐκκλησία ἢ ἔφαγε τίποτα Μοναστήρια καὶ φωνάζει ἔτσι ὁ παπᾶς σὰν νἆνε λυσσασμένος !...
Κι ἐπὶ τέλους, ἁμαρτία ἔκανε, ποὺ ἦρθε μὲ κρέας εἰς τὴν ἐκκλησιά, γιὰ ν᾿ ἀνάψῃ κι αὐτός ἕνα κηρί, σἂν Χριστιανός !... Προβατίσιο κρέας εἶναι, δὲν εἶν᾿ ἀπὸ σκυλί !... Δὲν ἐμαγάρισε τὴν ἐκκλησία !... Τί θέλει ἐπὶ τέλους ὁ παπᾶς !
- Δὲν ἀκοῦτε, ξαναφώναξε ὁ παπᾶ Καραλίβανος.
- Τί δὲν ἀκοῦμε καὶ δὲν ἀκοῦμε, ἀντιφώναξε ὁ Μητράρας μὲ θυμό !...
Πάρε ἐπὶ τέλους λίγο κρέας πὤχω γιὰ νὰ πάψῃς νὰ φωνάζῃς.
Καὶ βγάζοντας ἀπὸ τὸν ὦμο τὸ σακκούλι του, μαζὶ μὲ τὸ κρέας ποὺ ἦταν μέσα, τὸ πέταξε ἐμπρὸς στὸ Ἅγιο Βῆμα, στὰ πόδια τοῦ παπᾶ καὶ σπρώχνοντας τὸν κόσμο, τράβηξε νὰ φύγῃ.
- Ὄξω ἀπὸ τὴν ἐκκλησιά...
- Ὤχ ἀδελφέ, μᾶς ἔφαγες καὶ σύ...
Χάλασε ὁ κόσμος καὶ ἡ ἐκκλησία. Ἀναστατώθηκε τὸ πλήρωμα, διεκόπη ἡ λειτουργία καὶ οἱ γυναῖκες, γυμνὲς ὅπως ἦσαν, ἀφορμὴ ζητοῦσαν νὰ λιποθυμήσουν.
- Τί πέταξε ἐκεῖ ὁ Βλάχος ! Μπόμπα ;
Πολλοὶ ἔσπευσαν νὰ τρίψουν τὶς ντεκολτὲ γυναῖκες γιὰ νὰ ξελιποθυμήσουν, πασχάσαντες** ἔτσι, τὴν μεγάλην αὐτὴν ἡμέρα μὲ κρέατα ὠμά.
Ὁ Μητράρας ὅμως καὶ ἡ οἰκογένειά του συνέχισαν καὶ τὴν ἡμέρα τῆς Παναγίας ἀκόμη, ποὺ τόσον τὴν ἐπεκαλοῦντο νἄρθῃ, τὴ σαρακοστή !...


Σταμ. Σταμ.


__________

* χασὲς= εἶδος λευκοῦ ὑφάσματος ἀπὸ βαμβάκι
** πασχάζω= ἀρταίνομαι, γιορτάζω τὸ Πάσχα

Ὁ Σταμάτης Σταματίου (1881-1946), γνωστὸς ὡς Σταμ. Σταμ., γεννήθηκε στὴ Ναύπακτο καὶ διακρίθηκε ὡς δημοσιογράφος, εὐθυμογράφος σκιτσογράφος, ἀλλὰ καὶ ὡς πολεμιστὴς στοὺς Βαλκανικοὺς Πολέμους. 


Τὸ παραπάνω κείμενο, μαζί μὲ τὰ σκίτσα (τοῦ συγγραφέα) ἐντοπίσαμε σὲ ἕνα φύλλο τῆς ἐφημερίδας «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» τῆς δεκαετίας τοῦ 1930.  



Δευτέρα 14 Αυγούστου 2017

Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ ΜΕ ΤΟΝ ΑΣΕΒΗ ΙΕΦΩΝΙΑ

Τὸ γεγονὸς τῆς Κομήσεως τῆς Θεοτόκου -ὡς γνωστὸν- δὲν ἐξιστορεῖται στὰ κανονικὰ κείμενα τῆς Καινῆς Διαθήκης. Πληροφορίες γι᾿ αὐτὸ μποροῦν νὰ ἀντληθοῦν μόνο ἀπὸ ἀπόκρυφα, μὴ κανονικὰ κέιμενα, ποὺ γιὰ διαφόρους λόγους οἱ Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας ἀπέκλεισαν ἀπὸ τὸν κανόνα. Ὡστόσο, ἀρκετὰ ἀπὸ τὰ κείμενα αὐτά, ποὺ συχνὰ βρίθουν ἀπὸ μυθιστορηματικὴ φαντασία, ἔγιναν προσφιλὲς ἀνάγνωσμα τῶν παλιῶν Χριστιανῶν, ἐνῷ ἀποτέλεσαν πηγὴ ἐμπνεύσεως γιὰ τὴν ὑμνογραφία καὶ ἰδίως γιὰ τὴν ἁγιογραφία. Σὲ πολλὲς εἰκόνες τῆς Κοιμήσεως (βυζαντινὲς καὶ νεοκλασσικὲς) στὸ κάτω μέρος ὑπάρχει μιὰ περίεργη σκηνή. Στὴν ἄκρη τῆς κλίνης, στὴν ὁποία βρίσκεται τὸ σκήνωμα τῆς Παναγίας, αἰωροῦνται δύο κομμένα χέρια και μπροστὰ βρίσκεται πεσμένος ὁ ἄνδρας στὸν ὁποῖον ἀνήκουν. Δίπλα ἕνας ἄγγελος κρατᾷ ἕνα ξίφος. Ἡ ἐξήγηση βρίσκεται σ᾿ ἕνα ἀπόκρυφο κείμενο, σ᾿ ἕναν ψευδεπίγραφο λόγο τοῦ «Εὐαγγελιστῆ Ἰωάννη» ποὺ ἀναφέρεται στὴν Κοίμηση τῆς Θετόκου. Ἰδοὺ τὸ σχετικὸ ἀπόσπασμα:

[...] Καὶ σὺν τῇ ἐξόδῳ τῆς ἀμώμου αὐτῆς ψηχῆς ἐπληρώθη εὐωδίας καὶ ἀφάτου φωτὸς ὁ τόπος, καὶ ἰδοὺ φωνὴ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἠκούετο λέγουσα· μακαρία σὺ ἐν γυναιξίν. Καὶ δραμὼν ὁ Πέτρος κἀγὼ Ἰωὰννης καὶ Παῦλος καὶ Θωμᾶς περιεπτυξαμεθα τοὺς τιμίους αὐτῆς πόδας πρὸς τὸ ἁγιασθῆναι· οἱ δὲ δώδεκα ἀπόστολοι τὸ τίμιον καὶ ἅγιον αὐτῆς σῶμα ἐπὶ κλίνης θέντες ἐβάστασαν. Καὶ ἰδοὺ ἐν τῷ βαστάζειν αὐτὴν Ἑβραῖός τις ὀνόματι Ἰεφωνίας γενναῖος τῷ σώματι ὁρμήσας ἐπεχείρησεν κατὰ τῆς κλίνης, τῶν ἀποστόλων βασταζόντων, καὶ ἰδοὺ ἄγγελος κυρίου ἀοράτῳ δυνάμει μετὰ ξίφους πυρὸς ἐκ τῶν ὤμων αὐτοῦ τὰς δύο ἔκοψεν χεῖρας καὶ μετεώρους ὑπὸ τὸν ἀέρα περὶ τὴν κλίνην ἀπετέλεσεν κρεμασθῆναι. Τούτου δὲ τοῦ θαύματος γενομένου ἀνέκραξεν πᾶς ὁ λαὸς τῶν Ἰουδαίων τῶν θεωρησάντων ὅτι ὄντως ἀληθινὸς θεός ἐστιν ὁ τεχθεὶς παρὰ σοῦ, θεοτόκε ἀειπάρθενε Μαρία. Καὶ αὐτὸς δὲ ὁ Ἰεφωνίας, τοῦ Πέτρου κελέυσαντος αὐτῷ, πρὸς τὸ δειχθῆναι τὰ θαυμάσια τοῦ θεοῦ, ἀναστὰς ὀπίσω τῆς κλίνης ἔκραζεν· ἁγία Μαρία ἡ γεννήσασα Χριστὸν τὸν θεόν, ἐλέησόν με. Καὶ στραφεὶς ὁ Πέτρος εἶπεν πρὸς αὐτὸν· ἐν τῷ ὀνόματι τοῦ τεχθέντος παρ᾿ αὐτῆς κολληθήσονται αἱ χεῖρες αἱ ἀφαιρεθεῖσαι ἀπὸ σοῦ. Καὶ παραχρήμα τῷ λόγῳ τοῦ Πέτρου αἱ χεῖρες παρὰ τὴν κλίνην τῆς δεσποίνης κρεμάμεναι ἀναχωρήσασαι ἐκολλήθησαν τῷ Ἰεφωνίᾳ· καὶ ἐπίστευσεν καὶ αὐτὸς καὶ ἐδόξασεν Χριστὸν τὸν θεὸν τὸν τεχθέντα ἐξ αὐτῆς [...] *

 ΑΠΟΔΟΣΗ

Καὶ σὰν ἔβγαινε ἡ ἄμωμη ψυχή της ο τόπος γέμισε ἀπὸ εὐωδιὰ κι ἄφατο φῶς, καὶ μιὰ φωνὴ ἀκούστηκε ἀπὸ τὸν οὐρανὸ νὰ λέει: «εὐτυχισμένη σὺ μὲς στὶς γυναῖκες». Καὶ τρέχοντας ὁ Πέτρος κι ἐγὼ ὁ Ἰωάννης κι ὁ Παῦλος κι ὁ Θωμᾶς ἀγκαλιάσαμε τὰ τίμια πόδια της γιὰ νὰ ἁγιαστοῦμε· οἱ δώδεκα Ἀπόστολοι τοποθέτησαν τὸ τίμιο καὶ ἅγιο σῶμα της πάνω σὲ κρεβάτι καὶ τὴ βαστοῦσαν. Καὶ καθὼς τὴ βαστοῦσαν ἕνας Ἑβραῖος ποὺ λεγόταν Ἰεφωνίας, μὲ δυνατὸ σῶμα, ὅρμησε ἐναντίον τοῦ κρεβατιοῦ ποὺ βαστοῦσαν οἱ Ἀπόστολοι καὶ τότε Ἄγγελος Κυρίου ἔχοντας ἀόρατη δύναμη μ᾿ ἕνα πύρινο ξίφος έκοψε ἀπὸ τοὺς ὤμους του τὰ χέρια, τὰ ὁποῖα ἔμειναν μετέωρα γύρω ἀπὸ τὸ κρεβάτι. Ὅταν συνέβη αὐτὸ τὸ θαῦμα ὅλος ὁ λαὸς τῶν Ἰουδαίων ποὺ τὸ εἶδε φώναξε ὅτι «ὄντως ἀληθινὸς Θεὸς εἶναι ὁ γεννημένος ἀπὸ σένα, Θεοτόκε ἀειπάρθενε Μαρία». Καὶ ὁ ἴδιος ὁ Ἱεφωνίας, ὅταν ὁ Πέτρος τὸν διέταξε νὰ δεῖ τὰ θαυμάσια τοῦ Θεοῦ, σηκώθηκε πίσω ἀπὸ τὸ κρεβάτι καὶ έλεγε: «ἁγία Μαρία, σὺ ποὺ γέννησες τὸν Χριστὸ τὸν Θεό, ἐλέησέ με». Τότε ὁ Πέτρος γύρισε καὶ τοῦ εἶπε: «στὸ ὄνομα τοῦ γεννημένου ἀπὸ αὐτὴν νὰ κολλήσουν τὰ χέρια ποὺ σοῦ ἀφαιρέθηκαν». Καὶ ταυτόχρονα μὲ τὰ λόγια τοῦ Πέτρου, τὰ χέρια ποὺ κρέμονταν ἀπὸ τὸ κρεβάτι τῆς Δέσποινας ἔφυγαν καὶ κόλλησαν στὸν Ἰεφωνία· καὶ πίστεψε κι αὐτὸς καὶ δόξασε τὸν Θεὸ τὸν γεννημένο ἀπὸ ἐκείνη.
----------------------


* 45-47 «Τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου λόγος εἰς τὴν Κοίμησιν τῆς Ἁγίας Θεοτόκου»
Ἀπὸ ἔκδοση ἀποκρύφων κειμένων τῆς Παλαιᾶς καὶ τῆς Καινῆς Διαθήκης τοῦ Constantin von Tischendorf (1815-1874)



                                                                                                                    Ἔρευνα: Μ. Χριστόπουλος



Τετάρτη 9 Αυγούστου 2017

Ο ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΝΙΚΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ (ἀφιέρωμα)


Σήμερα συμπληρώνονται 76 χρόνια ἀπὸ τὸν θάνατο ἑνὸς ἐκλεκτοῦ Ἕλληνα συνθέτη, τοῦ Νίκου Χατζηαποστόλου (1884-1941). Μὲ τὰ μελωδικὰ τραγούδια του καὶ τὶς περίπου 40 ὀπερέττες του σφράγισε μιὰν ὁλόκληρη ἐποχή.

Στὴ "ΒΡΑΔΥΝΗ" τῆς 12ης Αὐγούστου τοῦ 1941 δημοσιεύτηκε ἡ παρακάτω νεκρολογία. Ἔχει γραφεῖ ἀπὸ τὴν ἔγκριτη μουσικοκριτικὸ Ἀλεξάνδρα Λαλαούνη.


ΝΙΚΟΣ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ


Ὁ δημοφιλὴς συνθέτης

Ἡ Ἑλληνικὴ Μουσικὴ χάνει ἕναν ἀπ’ τοὺς πιὸ ἁγνούς, τοὺς πιὸ εἰλικρινεῖς, τοὺς πιὸ ἐνθουσιώδεις ἐργάτες της. Στὴν ἀκμὴ τῆς δράσεώς του ἀκόμα, τῆς ἀστείρευτης ἐμπνεύσεώς του, ὁ Νῖκος Χατζηαποστόλου, ὁ δημοφιλὴς συνθέτης, ἔκλεισε γιὰ πάντα τὰ μάτια του. Ἔγραφε μιὰ καινούργια ὀπερέττα, ὅταν τὸν βρῆκε, ἀμείλικτη, ἡ ἀρρώστια. Μάθαμε πὼς εἶχε μεταφερθῆ στὸ νοσοκομεῖο. Ἀλλὰ κανένας μας δὲν μποροῦσε νὰ φαντασθῆ πὼς ὁ ἄνθρωπος αὐτός, ποὺ ξεχειλοῦσε ἀπὸ ζωντάνια καὶ σφρίγος, ὁ τραγουδιστὴς ποὺ δὲν ἔπαυε τριάντα σχεδὸν χρόνια τώρα νὰ πλουτίζῃ τὴν Ἑλληνικὴ Μουσική, θὰ ἔσβηνε τόσο γρήγορα, τόσο εὔκολα. Δὲν ἦταν παρὰ 56 ἐτῶν. Ἄρτια μορφωμένος μουσικός*, ὁ Χατζηαποστόλου ἔνοιωσε ἀπ’ τὴν ἀρχὴ τὴ μεγάλη ἀλήθεια πὼς τίποτα δὲν ὑπάρχει μικρό στὴν Τέχνη, – ὅταν πρόκειται γιὰ ἀληθινὴ Τέχνη – κι ἀκολουθῶντας τὴν ἄδολη ἔμπνευσί του, ἀπόδειξε αὐτὴ τὴν ἀλήθεια, δημιούργησε μία ἀληθινὴ ἐλαφρὰ ἑλληνικὴ μουσική, εἶναι ἕνας ἀπ’ τοὺς λίγους, τοὺς ἐλάχιστους, ποὺ ἀνέβασε τὸ ἑλληνικὸ λαϊκὸ τραγούδι σὲ περιωπὴ τέχνης, ἀκολουθῶντας τὰ ἴχνη τοῦ ἀξέχαστου Κόκκινου**, μὰ μὲ περισσότερη πειστικότητα ἀκόμα ὅσο καὶ περισσότερη πρωτοτυπία καὶ ἀνώτερη μόρφωση. Χωρὶς νὰ καταφεύγει παρὰ σπάνια – καὶ τότε πάλι ἐντελῶς δημιουργικὰ – στὴ δημοτικὴ μοῦσα, ὅ,τι κι ἂν ἔγραφε ὁ Χατζηαποστόλου εἶχε τὴ σφραγίδα τῆς ἑλληνικῆς του ψυχῆς, ἦταν βγαλμένο μέσα ἀπὸ τὴν ἑλληνικὴ φύσι, τὸ ἑλληνικὸ περιβάλλον, τὰ ἑλληνικὰ δεδομένα. Τὰ τραγούδια του βρίσκονταν στὸ στόμα ὅλων κι ἐνῷ τὰ τραγουδοῦσε ὁ λαός, ἄλλο τόσο στέκονταν περίφημα στὰ ρεσιτὰλ τῶν διαφόρων καλλιτεχνῶν μας τοῦ τραγουδιοῦ. Καὶ σ’ αὐτὸ ἔγκειται ἡ ξεχωριστὴ τέχνη τοῦ Χατζηαποστόλου. Ἀφήνει ἕνα ἔργο τεράστιο: Ἀπάνω ἀπὸ 35 ὀπερέττες – μία παίχθηκε καὶ στὴν Ἰταλία*** –ἀμέτρητα τραγούδια. Ἀλλὰ ὑπάρχει καὶ ἕνα ἄλλο ἔργο τοῦ Χατζηαποστόλου: Οἱ ἐκκλησιαστικές του συνθέσεις, ποὺ δημιούργησε κατὰ τὴν δεκαετία 1912-1922, ποὺ διηύθυνε τὸ Χορὸ τοῦ ναοῦ τῆς Ἁγίας Εἰρήνης καὶ ποὺ μένει ἀνέκδοτο καὶ ἄγνωστο****. Πῶς μέσα ἀπ’ τὴν ἴδια ψυχὴ ἀναπηδοῦσε τὸ κατανυκτικὸ ἐκκλησιαστικὸ μέλος ἢ ἡ αἰσθηματικὴ ὀπερέττα, αὐτὸ εἶναι: τὸ μυστήριο τῆς ἱερῆς σπίθας ποὺ ὁ Θεὸς ἀνάβει μέσα στὶς ψυχὲς τῶν ἐκλεκτῶν του. Παράλληλα μὲ τὸ δημιουργικό του ἔργο, ὁ Χατζηαποστόλου ὑπῆρξε δάσκαλος, διευθυντὴς ὀρχήστρας ὀπερέττας, ἐργάσθηκε στὴ φωνοληψία τῶν ἑλληνικῶν τραγουδιῶν γιὰ διάφορες ξένες ἑταιρεῖες δίσκων γραμμοφώνου, ταξίδεψε στὸ ἐξωτερικό. Ἐπὶ πλέον ἀγωνίσθηκε δίπλα στὸν μεγάλο Λαυράγκα, γιὰ τὸ Ἑλληνικὸ Μελόδραμα, ποὺ ἐπὶ χρόνια ὑπῆρξε πρῶτος του βαθύφωνος. Μιὰ ζωὴ γεμάτη ἐργατικότητα καὶ δρᾶσι, ἀφιερωμένη ὁλόκληρη στὴν ὑπηρεσία τῆς Ἑλληνικῆς Τέχνης.



----------

* Σπούδασε στὸ Ὠδεῖο Λόττνερ (μετέπειτα Ἑλληνικὸν Ὠδεῖον)
** Ὁ συνθέτης τοῦ ἀθηναϊκοῦ τραγουδιοῦ Νῖκος Κόκκινος
*** Πρόκειται γιὰ τὴν ὀπερέττα « Η Μπεμπέκα»
**** Ἕνα μέρος τῶν συνθέσεων αὐτῶν ἐκδόθηκε τὸ 1994 ἀπὸ τὸν μουσικὸ ἐκδοτικὸ οἶκο «Γαϊτάνου» Κοκονέτση.



ΤΕΣΣΕΡΕΙΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΟΠΕΡΕΤΤΕΣ ΤΟΥ 



1. «Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΕΤΑΙ»



Διαφήμιση γιὰ τὴν πρεμιέρας τῆς ὀπερέττας «Ὁ μπαμπᾶς ἐκπαιδεύεται» τῶν Σπύρου Μελᾶ & Ν. Χατζηαποστόλου, ποὺ παίχτηκε στὶς 5 Ἰουνίου τοῦ 1936 ἀπὸ τὸν θίασο Πέτρου Κυριακοῦ.



2. «Η ΓΚΡΕΜΙΣΜΕΝΗ ΦΩΛΙΑ»

Τὸν Αὔγουστο τοῦ 1938 ὁ Νῖκος Χατζηαποστόλου μετέβη στὴ Θεσσαλονίκη γιὰ τὸ ἀνέβασμα μιᾶς νέας του ὀπερέττας, τῆς «Γκρεμισμένης φωλιᾶς». Ὁ συνθέτης ἔτυχε θερμῆς ὑποδοχῆς, μάλιστα μίλησε καὶ στὸν τοπικὸ ραδιοφωνικὸ σταθμό. Στὴν ἐφημερίδα «Μακεδονία» (25/8/38) βρήκαμε ἕνα πλούσιο ἀφιέρωμα καὶ μία ἐφ ὅλης τῆς ὕλης συνέντευξή του.

Ἐφημερίδα «Μακεδονία» ἀφιέρωμα στὸν συνθέτη καὶ συνέντευξή του. «Ἂν εἶχε γεννηθῇ ἀλλοῦ ὁ κ. Χατζηαποστόλου πρὸ πολλοῦ θὰ τὸν εἶχαν πῆ μεγάλο. Ἐμεῖς ἐδῶ προκειμένου νὰ ἀπαγγείλουμε μίαν ἀναγνώρισιν τσεβδίζουμε χρόνια καὶ χρόνια. Ἀλλὰ τί σημασία ἔχει αύτός ; Ἡ άναγνώρισις τῆς ἀξίας του ὡς συνθέτου, μιᾶς ἀξίας ἐξαιρετικῆς, μεγάλης, εἶναι χαραγμένη μὲ μεγάλα, ὁλόχρυσα γράμματα μέσα στὸ ἔργον του...».


Διαφήμηση τῆς πρεμιέρας τοῦ ἔργου. Ἀνεβάστηκε στὸ θέατρο «ΗΛΥΣΙΑ» ἀπὸ τὸν θίασο Παρασκευᾶ Οἰκονόμου, μὲ τὴ σύμπραξη τῆς Πάολας. Μεταξὺ τῶν πρωταγωνιστῶν ἦταν ὁ τενόρος Κώστας Μανιατάκης καὶ ὁ Κούλης Στολίγκας. Ἡ ὑπόθεση τοῦ ἔργου βασίζεται στὴν «Ἄγνωστο» τοῦ Alexandre Bisson.


Ἡ 23η παράσταση τοῦ ἔργου




3. «Η ΚΑΡΔΙΑ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ»


Διαφήμιση γιὰ τὴν πρεμιέρα τῆς μουσικῆς ἠθογραφίας «Ἡ καρδιὰ τοῦ πατέρα» τοῦ Ν. Χατζηαποστόλου, ποὺ παίχτηκε στὶς 8 Νοεμβρίου 1939 ἀπὸ τὸν θίασο Νίκου Μηλιάδη & Κυριάκου Μαυρέα. Ἡ ὑπόθεση βασίζεται στὸ γαλλικὸ ἔργο «Les crochets du père Martin» (τοῦ Eugène Grangé), ποὺ διασκεύασε καὶ ἐξελλήνισε ὁ ἴδιος ὁ συνθέτης. Ἐκτὸς ἀπὸ τοὺς προαναφερθέντες θιασάσχες ἔπαιζαν οἱ Ὀρέστης Μακρῆς, Γιῶργος Γαβριηλίδης, Κώστας Μανιατάκης, Τάκης Χατζηχρῆστος, Ἀπόλλων Γαβριηλίδης, Περικλῆς Πλεμενίδης, Μαρίκα Καλουτᾶ, Ἄννα Καλουτᾶ, Καίτη Ντιριντάουα, Πόπη Μέγγουλα, Νίνα Παυλόφσκαγια. Στὰ 1963 τὸ ἔργο αὐτὸ διασκευάστηκε καὶ μὲ τὸν τίτλο «Ο ΑΣΩΤΟΣ» ἔγινε ταινία ἀπὸ τὴν Μαρία Πλυτᾶ.



4. «ΣΑΝ Η ΚΑΡΔΙΑ ΠΟΝΑΕΙ»

Πρόκειται -ὅπως φαίνεται- γιὰ τὴν τελευταία του ὀπερέττα. Παρουσιάστηκε τὸν Αὔγουστο τοῦ 1941, λίγες ἑβδομάδες μετὰ ἀπὸ τὸ θάνατό του, στὸ θέατρο Σαμαρτζῆ. Τὸ κείμενό της βασιζόταν στὸ ἔργο τοῦ Dario Niccodemi «Ἡ δασκαλίτσα» ("La maestrina"). Συμμετεῖχαν ὁ Πέτρος Κυριακός, ἡ Μαρίκα Κρεββατᾶ, ἡ Λέλα Πατρικίου, ὁ Κώστας Μανιατάκης, ἡ Ρένα Ντόρ, ὁ Σταῦρος Ἰατρίδης, ὁ Κώστας (;) Χατζηχρῆστος, οἱ χορευτὲς Νίνα Παυλόφσκαγια καὶ Σ. Σπυρόπουλος, ἐνῷ τὴν διεύθυνση τῆς ὀρχήστρας εἶχε ὁ Ἰωσὴφ Ριτσιάρδης.  






Ἐπιλογὴ ἀπὸ τὸ ἔργο του


ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΠΟ ΟΠΕΡΕΤΤΕΣ


«Ρετσίνα» (Οἱ ἀπάχηδες τῶν Ἀθηνῶν)
Τραγουδάει ὁ Μιχάλης Χελιώτης

«Πᾶν᾿ οἱ ἐλπίδες» (Τὸ κορίτσι τῆς γειτονιᾶς)
Τραγουδοῦν: Λέλα Ζωγράφου & Μιχάλης Χελιώτης


«Τὰ ἐρωτικὰ γυμνάσια» 
(μουσικὰ ἀποσπάσματα)

«Φτώχεια» (Μποέμικη Ἀγάπη).
Τραγουδάει ὁ Κώστας Μυλωνᾶς

«Μακριὰ κι ἂν θά ᾿σαι» (Πῶς περνοῦν οἱ παντρεμένοι)
Τραγουδοῦν Λέλα Ζωγράφου & Γιῶργος Κρίνος.
Τὴν ὀρχήστρα διευθύνει ὁ υἱὸς τοῦ συνθέτη, Ἀνδρέας Χατζηαποστόλου, δημοφιλὴς συνθέτης καὶ ἀρχιμουσικὸς ἐπίσης.

«Λιγώθηκα» (Ἡ πρώτη ἀγάπη) 
τραγουδοῦν: Μίνα Χατζηαποστόλου (σύζυγος τοῦ συνθέτη) & Παρασκευᾶς Οἰκονόμου




ΔΙΑΦΟΡΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ



«Τὰ κοραλλένια χείλη σου» 
(Καντάδα σὲ ποίηση του ἀδελφοῦ του, Ἀντώνη, δημοσιογράφου)

«Θὰ κόψω ρόδα μυρωμένα»
(καντάδα σὲ ποίηση Ἰ. Πολέμη)



«Τὸ νερωμένο κρασί»
(σὲ ποίηση Ἰ. Πολέμη)
Τραγουδάει ὁ Γιάννης Ἀγγελόπουλος

«Ὁ Ἀγωγιάτης»
Τραγουδάει ὁ Τίτος Ξηρέλλης

«Σὰν παραμύθι»
(σὲ ποίηση Ἰ. Πολέμη)
Τραγουδάει ἡ Ν. Φραγκιὰ - Σπηλιοπούλου


«Τὸ μαντήλι»
(σὲ ποίηση Στέλιου Σπεράντζα)
Τραγουδάει ὁ Γιῶργος Παππᾶς




ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ


Τὸ τροπάριο τῆς Κασσιανῆς σὲ μέλος Ν. Χατζηαποστόλου




ΜΑΕΣΤΡΟΣ


Διευθύνει τὴν μεγάλη ὀρχήστρα τῆς Columbia στὸ τραγούδι «ΖΗΤΑΤΕ ΝΑ ΣΑΣ ΠΩ» τοῦ Ἀττίκ. Τραγούδι: Πέτρος Ἐπιτροπάκης.


ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΕΣ


Ἀρκετὲς παρτιτοῦρες τραγουδιῶν του βρίσκονται ψηφιοποιημένες στὴν "Ἑλληνική Μουσικὴ Πύλη τοῦ Κέντρου Μουσικῆς Πληροφόρησης" βλ. http://digitize.iema.gr/is_res_ent.php?index=20&record_count=75&s_action=0&phys_item_gen_id=&phys_item_spec_id=&s_11=%CE%A7%CE%B1%CF%84%CE%B6%CE%B7%CE%B1%CF%80%CE%BF%CF%83%CF%84%CF%8C%CE%BB%CE%BF%CF%85&s_12=&s_13=&s_21=&s_22=&s_23=&s_31=&s_32=&s_33=&s_41=&s_42=&s_43=&date1_1=0&date1_0=0


Φωτογραφία ἀπὸ τὸ βιβλίου τοῦ Σώτου Πετρᾶ «Βασιλικὸ Θέατρο - Ἑλληνικὴ Ὀπερέττα» (Ἀθήνα 1960)


Ἡ προτομὴ τοῦ συνθέτη στὴν Πλάκα, τὸν τόπο ὅπου γεννήθηκε καὶ ἔζησε (πηγή: http://www.athenssculptures.com/2014/01/nikos-hatziapostolou.html)

_______________________

*Ἔρευνα: Μ. Χριστόπουλος

Παρασκευή 28 Ιουλίου 2017

Ἐλλάδα 1921 (φὶλμ)

Μικρὸ ἐπιχρωματισμένο φὶλμ 2:21 λεπτῶν τῆς βρετανικῆς Pathé στὸ ὁποῖο ἀποτυπώνονται σκηνὲς ἀπὸ τὴν Ἑλλάδα τοῦ 1921. Ἰδιαίτερο ἐνδιαφέρον παρουσιάζουν οἱ ἐνδυμασίες.



ΑΕΡΟΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ τοῦ Αἰγίου τοῦ 1935

Τραβήχτηκε ἀπὸ τὸ ἀεροπλάνο τῆς ἐφημερίδας «ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ» ἀνήμερα τοῦ ἑορτασμοῦ τῆς Παναγίας τῆς Τρυπητῆς. Διακρίνονται οἱ συνοικίες τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου, τῶν Ταξιαρχῶν καὶ τῶν Εἰσοδίων, φαίνεται ἐπίσης τμῆμα τῆς Τεμπελόραχης.



Φρήντριχ Χαίλντερλιν «ΕΛΛΑΣ» (ποίημα)

Φρήντριχ Χαίλντερλιν (1770-1845)


ΕΛΛΑΣ 
(ἀπόσπασμα)

                                    Στὸν Gotthold Stäudlin


1.
Νά σ’ εἶχα μὲς στοὺς ἐλαφροὺς τοὺς ἴσκιους, στὰ πλατάνια,
ἐκεῖ ποὺ μέσα στοὺς ἀνθοὺς χύνετ’ ὁ Ἰλισσός,
ὅπου ὀνειρεύονταν οἱ νιοὶ τῆς δόξας τὰ στεφάνια
κι ὅπου ὁ Σωκράτης τὶς καρδιὲς ἐμάγευε γλυκός.

2.
Ποὺ κάτασπρη μὲς στὶς μυρτιὲς ἡ Ἀσπασία περνοῦσε
καὶ τῆς πατρίδος σου οἱ χαρὲς κι ἡ τόση χλαλοή,
ποὺ μέσ’ ἀπὸ τὴν ἀγορὰ μυριόστομη ἀντηχοῦσε
καὶ παραδείσους ἔπλαθε τοῦ Πλάτωνα ἡ πνοή.

3.
Κι ὅπου ἄνθιζε ἡ ἄνοιξι τῶν ὕμνων τὸ καμάρι
καὶ στὴ σεμνὴ τὴν Ἀθηνᾶν ἀπ’ τ’ ἅγιο τὸ βουνὸ
κατέβαινε γλυκύτατη τῶν τραγουδιῶν ἡ χάρι
σὰν τ’ Ἀπριλιοῦ ἀνθομύριστον ἀνασασμὸν ἁγνό.

4.
Καὶ σ’ ἀστραπή, σὰν ὄνειρο τῶν θεῶν, εὐτυχισμένη
τοῦ Ἰδανικοῦ τότ’ ἡ ζωὴ περνοῦσε φῶς, χρυσῆ,
ἄμποτε ἐκεῖ νὰ σ’ εὕρισκα, ποὺ τὴν ψυχὴν μ’ εὐφραίνει,
ἀγαπητέ μου φίλε, ἐκεῖ ἂς ἤσουνα καὶ σύ.

5.
Ἐκεῖ ποὺ τ’ Ἀνακρέοντα καὶ Ἀλκαίου εἶναι κορώνα,
ὁ λαμπρὸς ἥλιος κι ἡ σμυρτιά, ἐκεῖ νὰ πάω ποθῶ,
μὲ τοὺς ἁγίους ἐκεῖ μακρυὰ ποθῶ τοῦ Μαραθῶνα,
στ’ ᾍδη τὸ σπίτι τὸ στερνὸ κι ἐγὼ νὰ κοιμηθῶ.

6.
Ὄμορφη Ἑλλάδα – τὸ στερνὸ τραγούδι μου ἂς βοήσῃ,
γιὰ σένα καὶ τ’ ὁλόστερνο τὸ δάκρυ μου ἂς χυθῇ,
σήκωσε τὸ ψαλίδι σου τώρα νὰ μὲ θερίσῃ,
ὦ Μοῖρα – ποὺ ὅλη μου ἡ καρδιὰ ἔχει ἀπονεκρωθῆ.



                                     Μετάφρ. Α. ΤΥΠΑΛΔΟΥ - ΜΠΑΣΙΑ


*********************************************************************

Friedrich Hölderlin


GRIECHENLAND


1.
Hätt’ ich dich im Schatten der Platanen,
Wo durch Blumen der Cephissus rann,
Wo die Jünglinge sich Ruhm ersannen,
Wo die Herzen Sokrates gewann,

2.
Wo Aspasia durch Myrten wallte,
Wo der brüderlichen Freude Ruf
Aus der lärmenden Agora schallte,
Wo mein Plato Paradiese schuf,

3.
Wo den Frühling Festgesänge würzten,
Wo die Ströme der Begeisterung
Von Minervens heilgem Berge stürzten –
Der Beschützerin zur Huldigung –

4.
Wo in tausend süßen Dichterstunden,
Wie ein Göttertraum, das Alter schwand,
Hätt’ ich da, Geliebter! dich gefunden,
Wie vor Jahren dieses Herz dich fand,

[....]

13.
Mich verlangt ins ferne Land hinüber
Nach Alcäus und Anakreon,
Und ich schlief’ im engen Hause lieber,
Bei den Heiligen in Marathon;

14.
Ach! es sei die letzte meiner Tränen,
Die dem lieben Griechenlande rann,
Laßt, o Parzen, laßt die Schere tönen,
Denn mein Herz gehört den Toten an!


   




Κυριακή 4 Ιουνίου 2017

Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΖΩΗ τοῦ Αἰγίου τὸ 1939

Τὸ 1939 στὴν ἐφημερίδα «Χρόνος» (τοῦ Χρήστου Χαιρόπουλου) δημοσιεύτηκαν μία σειρὰ ἀνταποκρίσεων ἀπὸ τὸ Αἴγιο γιὰ διάφορα θέματα ποὺ ἀφορούσαν τὴν πόλη. Σὲ μία ἀπό αὐτὲς ἐντοπίσαμε μία συνέντεξη τοῦ τότε προέδρου τοῦ Ἐμπορικοῦ Συλλόγου Αἰγίου Χαρ. Σπυρόπουλου. Τὸ Αἴγιο ἐκεῖνα τὰ χρόνια, λίγο πρὶν τὸ ξέσπασμα τοῦ πολέμου, κατετάσσετο μεταξὺ τῶν πλέον σημαινόντων ἐμποροβιομηχανικῶν κέντρων τῆς χώρας. Κυρίαρχο προϊὸν ἡ σταφίδα μὲ τὰ 12 μεγάλα ἐργοστάσια ἐπεξεργασίας της (ὑπῆρχαν κι ἄλλα μικρότερα), ἀκολουθοῦν το σταφύλι (κέρινο), τὰ ἑσπεριδοειδῆ (σημαντικὴ καλλιέργεια) και σε μικρότερη κλίμακα ἡ ἐλιά. Λόγος γίνεται καὶ γιὰ τὸ εἰσαγωγικὸ ἐμπόριο (ἀποικιακά, ξυλεία, ὑφάσματα).
Τὸ κείμενο τῆς ἐφημερίδας ἔχει ὡς ἀκολούθως:

* * *

Ο «ΧΡΟΝΟΣ» ΕΙΣ ΤΟ ΑΙΓΙΟΝ

Ο ΜΕΓΑΣ ΠΛΟΥΤΟΣ ΤΟΥ ΑΙΓΙΟΥ
ΓΕΩΡΓΙΑ, ΕΜΠΟΡΙΟΝ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ

ΑΙΓΙΟΝ, Φεβρουάριος. (Τοῦ ἀπεσταλμένου μας). - Ἡ οἰκονομικὴ ζωὴ τοῦ Αἰγίου, τὰ τελευταῖα ἔτη παρουσιάζει μίαν αἰσθητὴν δραστηριότητα, ἡ ὁποία κατατάσσει τὴν πρωτεύουσαν τῆς Αἰγιαλείας μεταξὺ τῶν πλέον σημαινόντων ἐμποροβιομηχανικῶν κέντρων τῆς χώρας.
Ἡ ἐκμετάλλευσις τοῦ πλούτου τῆς εὐφόρου γῆς τῆς Αἰγιαλείας ἔχει δημιουργήσει ἕνα ἐξελιγμένον ἐμπόριον, τὸ ὁποῖον περιστρέφεται πρὸς ὅλας τὰς συναλλακτικὰς ἐκδηλώσεις ἔχον πάντοτε ὡς βάσιν τὸ  ἐμπόριον τῆς αἰγιώτικης σταφίδος, τοῦ ἐκλεκτοῦ αὐτοῦ προϊόντος, τὸ ὁποῖον τόσον συνάλλαγμα εἰσάγει εἰς τὸν τόπον ἐκ τοῦ ἐξωτερικοῦ.
Ἐκ παραλλήλου ἡ ἀξιόλογος ἀνάπτυξις τῆς βιομηχανίας τοῦ Αἰγίου ἐνισχύει σημαντικῶς τὴν καθ’ ὅλου ἐμπορικὴν κίνησιν τοῦ τόπου, δημιουργοῦσα ἕνα εὐρύτατον κύκλον ἐργασιῶν.
Βεβαίως τὸ ἐμπόριον τοῦ Αἰγίου, ὅπως καὶ τῶν περισσοτέρων ἐπαρχιακῶν πόλεων τῆς Ἑλλάδος, ὑφίσταται τὸν συναγωνισμὸν τοῦ κέντρου, τὸ ὁποῖον προσπαθεῖ μὲ κάθε μέσον νὰ ὑποκαταστήσῃ τοὺς φυσικοὺς ἐκπροσώπους τῆς ἐμπορικῆς κινήσεως ἑκάστου τόπου. Εἰς τὰς ἀνταγωνιστικὰς αὐτάς, ὅμως, ἐπιδιώξεις τὸ ἐμπόριον τοῦ Αἰγίου ἀντιπαρατάσσει τὴν ἐκλεκτὴν ποιότητα τῶν προϊόντων του, τὴν δραστηριότητα καὶ τὰ ἀπαράμιλλα ἠθικὰ ἐφόδια τῶν ἐμπόρων καὶ βιομηχάνων του καὶ τὸ ἀνεκτίμητον κεφάλαιον τῆς πλήρους ἐπιγνώσεως τῶν ὑλικῶν καὶ ἠθικῶν ὑποχρεώσεων ποὺ ἀπορρέουν ἐκ τῶν οἰκονομικῶν συναλλαγῶν.



ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΙΣ ΜΕΤΑ ΤΟΥ κ. ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

Ἐπὶ τῆς ἐν γένει κινήσεως τοῦ ἐμπορίου ὁ πρόεδρος τοῦ Εἰσαγωγικοῦ Συλλόγου Αἰγίου κ. Σπυρόπουλος μοῦ παρέσχε τὰς κάτωθι ἐνδιαφερούσας πληροφορίας:
- Τὸ ἐμπόριον τοῦ Αἰγίου, ὅπως γνωρίζεται, περιστρέφεται κυρίως εἰς τὴν
σταφίδα, ἡ παραγωγὴ τῆς ὁποίας κατὰ τὴν τελευταίαν σταφιδικὴν περίοδον ἀνῆλθεν εἰς τριάκοντα δύο ἑκατομμύρια ἐνετικῶν λιτρῶν. Κατὰ τὰ ἐξαχθέντα ἐπίσημα στοιχεῖα κατὰ τὸ παρελθὸν ἔτος καλλιεργήθησαν ἐνενήκοντα χιλιάδες ἐν συνόλῳ στρέμματα, ἐκ τῶν ὁποίων 65.000 εἶνε παλαιαὶ σταφιδάμπελοι. 15.000 ἀποδίδουσαι φυτεῖαι καὶ 10.000 μὴ ἀποδίδουσαι. Ἡ ποιότης τῆς παραγομένης σταφίδος εἶνε ἐκλεκτοτάτη καὶ ἀκριβῶς διὰ τὸν λόγον αὐτὸν πωλεῖται κατὰ χιλίας πεντακοσίας δραχμὰς ἀκριβώτερον κατὰ χιλιόλιτρον ἀπὸ τὴν σταφίδα τῶν ἄλλων περιφερειῶν. Τὸ ἐξαγωγικὸν ἐμπόριον τῆς σταφίδος ἀποτελεῖ τὸν σημαντικότερον παράγοντα τῆς οἰκονομικῆς ζωῆς τοῦ Αἰγίου, χάρις δὲ εἰς αὐτὸ ἐδημιουργήθησαν τὰ μεγάλα καὶ συγχρονισμένα σταφιδεργοστάσια τῶν κ.κ. Δρούλια, Α. Κουνινιώτου, προέδρου τοῦ Ἐξαγωγικοῦ Συλλόγου Αἰγίου, Β. Παπαδημητρίου, Γ. Ροδοπούλου -  Π. Σωτηροπούλου, Τσικλητήρα, Α. Μπάρρυ, Γεωργαντοπούλου, Ἀνδρικοπούλου, Βρούντζου, Παπαγεωργίου, Παπανικολάου καὶ ἄλλων μικροτέρας δυναμικότητος.

ΤΑ ΑΛΛΑ ΕΙΔΗ

Ἐκτὸς ὅμως τῆς σταφίδος ἡ περιφέρεια τῆς Αἰγιαλείας προσφέρει εἰς τὸ ἐμπόριον τοῦ Αἰγίου καὶ ἄλλα ἐκλεκτότατα προϊόντα. Ἤδη ἀπό τινος χρόνου ἤρχισε νὰ δημιουργῆται σημαντικὴ κίνησις περὶ τὸ ἐμπόριον τῶν νωπῶν σταφυλῶν, κατόπιν τῆς εὐμενοῦς ὑποδοχῆς, τῆς ὁποίας ἔτυχον τὰ αἰγιώτικα σταφύλια (κέρινα) εἰς τὰς ἀγορὰς τοῦ ἐξωτερικοῦ. Κατὰ τὸ παρελθὸν ἔτος ἐγένετο ἀρκετὰ μεγάλη ἐξαγωγὴ νωπῶν σταφυλῶν, κατόπιν δὲ αὐτοῦ καταβάλλεται σοβαρὰ προσπάθεια διὰ τὴν ἐνίσχυσιν τῆς ἀμπελοκαλλιεργείας καὶ τὴν μεγαλειτέραν ἐμπορίαν τῶν νωπῶν σταφυλῶν.  
Σοβαρώτατος κλάδος τῆς οἰκονομικῆς ζωῆς τοῦ Αἰγίου εἶναι τὸ ἐξαγωγικὸν ἐμπόριον τῶν ἑσπεριδοειδῶν, ἡ παραγωγὴ τῶν ὁποίων ἔχει αὐξηθῆ κατὰ πολὺ εἰς ὁλόκληρον τὴν ἀπὸ Διακοφτοῦ μέχρι Καμαρῶν περιφέρειαν. Ἀρκετὰ προωδευμένον εἶνε ἐπίσης  καὶ τὸ ἐμπόριον τῶν ἐλαίων καὶ τῶν ἐλαιωδῶν προϊόντων, σημαντικὸν μέρος τῶν ὁποῖον ἐξάγεται εἰς τὸ ἐξωτερικόν. Καίτοι βεβαίως ἡ παραγωγὴ τοῦ ἐλαίου δὲν ἔχει τεραστίαν ἀνάπτυξιν, ἐν τούτοις ἐξασφαλίζει μίαν αἰσθητὴν κίνησιν εἰς τὸ ἐμπόριον, ὅπως ἐπίσης καὶ ἡ παραγωγὴ τόσων καὶ τόσων ἄλλων γεωργικῶν, βιομηχανικῶν προϊόντων, τὰ ὁποῖα διατίθενται σχεδὸν ἐξ ὁλοκλήρου εἰς τὴν ἐγχώριαν κατανάλωσιν.
Γενικῶς, κατέληξεν ὁ κ. Σπυρόπουλος, κατὰ τὰ τελευταῖα χρόνια λόγῳ τῆς ἐκλεκτῆς ποιότητος τῶν προϊόντων τοῦ Αἰγίου ἔχει δημιουργηθῆ μία ἐξαιρετικὴ ἐμπορικὴ ζωτικότης καίτοι ἡ τιμὴ τοῦ κυριωτέρου προϊόντος, τῆς σταφίδος, κυμαίνεται ἀπὸ 4.500 ἕως 6.000 δραχμὰς κατὰ χιλιόλιτρον.

ΤΟ ΕΙΣΑΓΙΚΟΝ ΕΜΠΟΡΙΟΝ

Αὐτὰ εἶχε τὴν καλωσύνη νὰ μοῦ ἐκθέσῃ ἐν γενικαῖς γραμμαῖς ὁ κ. Σπυρόπουλος διὰ τὴν οἰκονομικὴν ζωὴν τοῦ Αἰγίου.
Παραλλήλως ἐν τούτοις πρὸς τὸ ἐξαγωγικὸν ἐμπόριον τοῦ Αἰγίου εὑρίσκεται εἰς ἀρκετὰ εὐάρεστον σημεῖον. Ἰδίως ἀπὸ τὸ εἰσαγωγικὸν ἐμπόριον, ἐκεῖνο τὸ ὁποῖον ἵσταται εἰς περιωπήν, εἶνε τὸ ἐμπόριον τῶν ἀποικιακῶν, τὸ ὁποῖον διεξάγεται διὰ τῶν μεγάλων ἐμπορικῶν οἴκων τῶν κ.κ. Ι. Θανασούλια, Η. Ἠλιοπούλου, Κ. Ἀνδρικοπούλου καὶ ἄλλων, διὰ τῶν ὁποίων τροφοδοτεῖται ὁλόκληρος ἡ Αἰγιάλεια καὶ ἡ δυτικὴ Κορινθία.
Αἰσθητήν, ὡσαύτως, δραστηριότητα  ἐμφανίζει τὸ εἰσαγωγικὸν ἐμπόριον τῆς ξυλείας, δεδομένου ὅτι τὸ Αἴγιον χρησιμοποιεῖ μεγάλας ποσότητας διὰ τὴν κατασκευὴν τῶν σταφιδοκιβωτίων.
Τὸ ἐμπόριον τῶν ὑφασμάτων περιορίζεται εἰς τὴν ἐπιτόπιον λιανικὴν κατανάλωσιν καὶ συνεπῶς δὲν ὑπάρχουν εἰσαγωγεῖς ἐκ τοῦ ἐξωτερικοῦ. Τὰ μεγάλα ἐμπορικὰ καταστήματα τῶν κ.κ. Χ. Σπυροπούλου, Β. Νικολοπούλου, Α. Φιλιππακοπούλου, Σ. Τόγια, Ἀγγ. Ζαγκλίφα, Δ. Παπανδρέου, Γ. Φιλιπποπούλου, Κ. Σπυροπούλου, Μάκη Φιλιππακοπούλου, Κ. Διαμαντῆ, Ν. Κόντρα καὶ ἄλλων, τροφοδοτούμενα ἐκ τοῦ κέντρου περιορίζονται ἀποκλειστικῶς καὶ μόνον εἰς τὴν ἐπιτόπιον κατανάλωσιν, ἡ ὁποία κατὰ τὰς παρεχομένας πληροφορίας, εἶνε ἀνεπαρκὴς νὰ καλύψῃ τὸν δυσανάλογον ἀριθμὸν τῶν ἐμπορικῶν καταστημάτων.
Οἱ ἄλλοι κλάδοι τοῦ εἰσαγωγικοῦ ἐμπορίου κατατετμημένοι ἀναλόγως, ὑφίστανται τὰς συνεπείας τοῦ παρατηρουμένου ἐμπορικοῦ καὶ ἐπαγγελματικοῦ πληθωρισμοῦ, πρᾶγμα διὰ τὸ ὁποῖον κατ’ ἐπανάληψιν ἠσχολήθησαν οἱ ἀποτελοῦντες τὴν διοίκησιν τοῦ Ἐμπορικοῦ Εἰσαγωγικοῦ Συλλόγου Αἰγίου κ.κ.

Χ. Σπυρόπουλος, πρόεδρος.
Ν. Βλαχόπουλος, αντιπρόεδρος,
Γ. Ἠλιόπουλος, γραμματεύς,
Ν. Κούτρας, ἔφορος,
Μ. Σταματόπουλος, ταμίας,
καὶ Α. Μητρόπουλος, Ι. Κανελλόπουλος, Ἠλ. Παπασταματίου καὶ Κ. Βίλλιος,



ἐν τῇ προσπαθείᾳ των ὅπως προασπίσουν διὰ τῶν νομίμων μέσων τὰ συμφέροντα τοῦ ἐμπορίου, τῆς βιομηχανίας καὶ τῶν συναφῶν αὐτῶν παραγωγικῶν δυνάμεων τῆς πρωτευούσης τῆς Αἰγιαλείας. 


* ΕΡΕΥΝΑ: Μάριος Χριστόπουλος
(διατηρήθηκε ἡ ὀρθογραφία τῆς ἐποχῆς)